glonte de argint

o altfel de cronica de film

N-am scris de mult timp despre filmele si serialele anului, si m-am gandit ca luna asta ar fi un moment bun, daca tot suntem pe ultima suta de metri. Am sa incep cu serialele.
Despre Vampire Diaries nu mai este nimic de spus. Ca actiune, cam dupa primul sezon, a devenit patetic de plictisitor. Nici macar Damon, oricat de seducator si amuzant de sarcastic ar fi, nu mai reuseste sa salveze serialul de plictiseala cronica pe care o ofera. Sincer, asupra mea actioneaza ca un veritabil somnifer: in maximum zece minute incep sa casc, ma molesesc, si imi spun ca am chestii super-importante de facut, cum ar fi sa-mi pictez unghiile de la picioare, sa-mi numar firele albe din cap, ori, si mai bine, sa ma bag direct la somn. Presupun ca doar adolescentii mai urmaresc cu sufletul la gura miorlaielile Elenei, incercand disperati sa inteleaga ce dracu’ e in capshorul tipei. Nu ca ea ar intelege, deh! Concluzia? Mai degraba prefer sa va povestesc despre durata de viaţă a unei ciuperci decât despre acest serial.

Un alt serial pe lista ar fi The Sons of Anarchy, cel mai elocvent exemplu despre cat de repede pot scapa lucrurile de sub control. Ma refer la Jax, care, in ciuda optimismului nejustificat de care da dovada, minte si se minte atunci cand afirma ca e doar o chestie de timp pana cand va termina cu toata nebunia. Adevarul este ca nu-si doreste absolut deloc sa iasa din club, au contraire, ia decizii care, inconstient, il motiveaza sa mearga mai departe. Pe scurt, s-a transformat in varianta mai tanara a lui Clay, exact tipul pe care intr-un anumit moment il detesta. Tara e la fel de confuza ca si el. Ma innebunesc dupa idioate de genul Tarei, jur! Cea mai tare chestie pe care o poti face este sa te dai profunda, nefericita, si interiorizata, si succesul este asigurat. Personajul care mie imi place cel mai mult e Gemma. Are o forta de invidiat, si devine o tigroaica atunci cand familia ii este amenintata. Femeia nu se sfieste sa-si murdareasca mainile daca trebuie, si la dracu’ cu ce cred ceilalti despre asta. E o catea ticaloasa si ii place la nebunie sa fie asa. De la bun inceput mi-am spus ca sotul ei, Clay, e un pisoias dulce pe langa ea. Ceea ce imi confirma mai vechea idee ca barbatii nu sunt atat de duri pe cat vor sa para. Nu mai amintesc nimic despre motoarele Harley la vederea carora pur si simplu salivez. Las’ ca ma fac eu mare! Deci, The Sons Of Anarchy, un serial pe care il recomand cu toata caldura.

Lista continua cu Revenge, serial care a debutat in 2011. Am urmarit primul sezon cu sufletul la gura, plangand de mila lui Emily/Amanda, si incercand sa inteleg cat mai bine personajele. Primele episoade din cel de-al doilea sezon m-au lamurit definitiv. Ceea ce la inceput parea o razbunare perfect justificata, pe nesimtite a devenit un cosmar. Sarmana Emily/Amanda nu este deloc, dar chiar deloc, o biata orfana care vrea sa razbune moartea tatalui sau. De fapt, este o micuta sociopata. Bun, nu este deloc micuta, este chiar pe bune o sociopata. Singura care reuseste sa echilibreze cat de cat balanta este Victoria, dar nu se ridica la nivelul de rautate si manipulare al lui Emily/Amanda. Am deja senzatia ca Emily/Amanda nu l-a citit pe Confucius cu mormintele lui. Nu ma obosesc sa fac un portret al personajelor masculine, pentru ca sunt total neinteresante. Daniel este orice numai barbat nu, iar Jack, oricat de sexy ar fi el, categoric e lipsit de orice subtilitate. Ceva de genul “eu Tarzan, tu Jane”. Intai actioneaza si abia pe urma gandeste, chestie care descalifica din start orice barbat. Singurul personaj pentru care am facut o pasiune este Nolan, un geniu in informatica, dragut, cu un suflet mare, si loial lui Emily/Amanda. Loialitate de care femeia profita cu nerusinare, total indiferenta consecintele actiunilor ei. Nolan este victima colaterala, genul de barbat de care femeile nu se indragostesc, ci il folosesc, tocmai pentru ca este gentlemen, sensibil, cu o inima suficient de mare ca sa inteleaga si sa accepte ca oamenii sunt imperfecti. Exista in Nolan o fragilitate de care femei ca Emily/Amanda vor profita intotdeauna. Stiu ca descrierea lui Nolan seamana cu descrierea unui catel de companie, dar va asigur ca nu este asa. In Nolan ma vad pe mine, mai putin inteligenta iesita din comun. Deci, Revenge, un serial despre nebunie, sociopati, si idei fixe de razbunare. Nu-l ratati!

Scandal, un alt serial despre inteligenta si forta interioara a unei femei, care are fantasticul ghinionul sa iubeasca un barbat cu mult sub nivelul ei, chiar daca acel barbat, intamplator, este presedintele Statelor Unite. Cei care urmaresc serialul sigur imi dau dreptate. Foarte bun serial!

The Blacklist, foarte, foarte promitator. Red, diabolic de inteligent, unul care a facut de toate, a vazut de toate, si pe care nimic din ceea ce face cineva nu-l mai surprinde, de o incredibila loialitate fata de oamenii lui, dar care are un punct vulnerabil: fiica sa. Asta cu fiica este o supozitie de-a mea, desigur. Ei doi sunt aparent in aceeasi tabara, dar deosebirile dintre ei sunt fundamentale. Red este…of, cum sa spun…interlop international? Nu sunt sigura ca este cuvantul potrivit, pentru ca omul nu se ocupa de gainarii. Are contacte in lumea terorismului, a armelor non-conventionale, etc, etc, dar si un cod de valori cel putin surprinzator. Ideea de a se preda FBI-ului nu i-a venit dintr-un puseu de cainta, ci pentru ca e singurul mod in care se poate apropia de Lizzy, (prezumtiva fiica) agent FBI. Si ca sa fie langa ea, isi ofera totala disponibilitate, dar ofera si o lista neagra, lista care transforma in tinte teroristi, lorzi ai drogurilor, ori politicieni americani care fac trafic cu carne vie, oameni despre a caror existenta nici macar FBI-ul nu are habar. Aproape de fiecare data, Red aplica propria lui justitie si la dracu’ cu FBI-ul. Iar daca agentii aia super-speciali isi inchipuie ca ei sunt cei care controleaza situatia, bad luck pentru ei! Pe Red, singura chestie care il intereseaza e protectia lui Lizzy. Un serial pe care il recomand calduros.

Urmeaza Reign, asta doar daca va pasioneaza istoria romantata a reginei Mary Stuart. Il puteti incerca, desi eu nu am reusit sa vizionez mai mult de trei episoade, mai ales ca stiu deja cum se termina. Mary Stuart sfarseste decapitata pentru ca nu a fost nici macar pe jumatate atat de desteapta ca verisoara ei Elisabeth Tudor. The end of story.

The Killing, un serial care ma tine cu sufletul la gura. Jur ca numar lunile pana cand va iesi al patrulea sezon. Nici macar nu vreau sa ma gandesc ca ar putea fi anulat. Un serial plin de profunzime, cu personaje fantastic de bine conturate, personaje care nici macar nu se prefac ca sunt super-eroi. Sunt oameni pe care meseria de detective la omucideri, ii afecteaza pe plan personal. Detective Linden nu este vreo super femeie, care cu o mana amesteca in oala cu mancare, cu cealalta da cu aspiratorul, in timp ce isi supravegheaza fiul adolescent. Este o mama singura, indragostita de munca ei, si care face erori, atat in viata personala cat si la job, atunci cand incearca sa gaseasca un criminal in serie. Bun, foarte bun serial!

The Bridge, la fel de bun, cu personaje de o fragilitate care te lovesc drept in inima, un serial despre violenta, dar mai ales despre prietenie si incredere.

Breaking Bad, unul dintre cele mai bune seriale pe care le urmaresc. Daca nu ati auzit de serialul asta, inseamna ca traiti in intuneric. Sfatul meu e sa va grabiti sa-l descarcati. Merita toti banii. Nu vreau sa va stric surpriza, deci nu va spun nimic despre el.

Daca vreti sa va deconectati, savurand un umor de cea mai buna calitate, insist sa va uitati la The Big Bang Theory. Serialul asta ma scoate din cele mai nashpa stari depresive, ceea ce cred ca spune ceva. “ Sheldon and his brain, yeah!!!”

Ripper Street, pentru cei care gusta genul britanic. Cunoasteti genul…reactii interiorizate,  rigiditate incomportam ent, si tone de ceai. Daca ar fi sa ma intrebati pe mine, de-aia
au pierdut englezii imperiul, erau prea ocupati sa-si cenzureze trairile. Ori, cand vrei sa cuceresti si sa mai si pastrezi ceea ce ai cucerit, trebuie sa faci un efort spre deschidere. Un serial interesant, daca accentul regal nu va scoate din minti.

Ramane in top Suits, dar va trebui sa asteptam urmatorul sezon.

La sectiunea filme, unul dintre filme de exceptie ale acestui an, este The Best Offer. Este un film care nu trebuie vazut, ci simtit, simtit cu toata fiinta. Ultima secventa a filmului este de geniu, una dintre cele mai bune pe care le-am vazut pana acum. Pe mine, filmul m-a impresionat profund, si cum l-am vazut aseara, cu siguranta trebuie sa-l mai vad de cateva ori ca sa sesizez si sa savurez toate subtilitatile lui. Desi pe la jumatatea filmului intuisem deja ce se va intampla ( nu e deloc amuzant sa te uiti impreuna cu mine la filme, ghicesc actiunea si sfarsitul ), am sperat nebuneste ca nu va fi asa. Am gresit, pentru ca am avut sperante nerealiste in ciuda evidentei, nu este un film cu happy end, asa cum nici viata nu este. Este o radiografie facuta pe viu oamenilor care renunta la zidurile de protectie. Fragilitatea pe care cu atata disperare ne chinuim sa o protejam devine inutila atunci cand iubim. Am sa fortez putin nota, parafrazandul pe Heidegger, spunand ca este un film care sfidează orice încercare de definire. Daca vreti sa plangeti in interior, cu plans inabusit, amar, uitati-va la The Best Offer si nu veti regreta. Veti plange dupa pofta inimii..
La sectiunea carti va recomand Robin Hobb, daca va place genul fantasy. Daca sunteti amatori de rahaturi cu pretentii historical romance, merge Barbara Cartland. Cu cati duci gasesti in cartile ei, ai putea popula o tarisoara din lumea a treia.

Cam asta a fost o altfel de cronica de film, ultima din acest an.

See ya…

9 December , 2013 - Posted by | recenzii pe tocuri cui